ابزارهای حسابداری
مهری بختیاری؛ جواد رضازاده؛ کیومرث بیگلر
چکیده
بررسی کنترل کیفیت کار توسط بررسیکننده کنترل کیفیت کار بهعنوان یکی از عناصر اساسی کنترل کیفیت در استانداردهای حسابرسی موردتوجه قرارگرفته است و برای حسابرسی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار الزامی شده است. در این پژوهش از طریق مصاحبه با 25 نفر از شرکای مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی در بهار و تابستان 1402 و همچنین ...
بیشتر
بررسی کنترل کیفیت کار توسط بررسیکننده کنترل کیفیت کار بهعنوان یکی از عناصر اساسی کنترل کیفیت در استانداردهای حسابرسی موردتوجه قرارگرفته است و برای حسابرسی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار الزامی شده است. در این پژوهش از طریق مصاحبه با 25 نفر از شرکای مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی در بهار و تابستان 1402 و همچنین بهرهگیری از متن عقاید 12 نفر از حسابداران رسمی که در قالب گفتگو، میزگرد، یادداشت یا مقاله در روزنامه یا مجلههای حرفهای انتشار یافته است، دادههای پژوهش گردآوریشده است. سپس به کمک نظریه زمینهای، مؤلفههایی که بهعنوان موانع اجرای فرایند بررسی کنترل کیفیت کار شناسایی شده و در قالب مدل مفهومی سیستمی ارائه گردیده است. اعتبار مدل پژوهش به تائید 7 نفر از شرکای حسابرسی رسید. یافتههای برخاسته از دادههای پژوهش نشان میدهد که موانع گوناگونی در ابعاد مختلف آن وجود دارد که مهمترین آنها شامل: ساختار، تشکیلات و سازمان برخی از مؤسسات حسابرسی، اندازه کوچک بسیاری از مؤسسات، ملاحظات اقتصادی، حقالزحمه پایین مؤسسات، کمبود افراد صلاحیتدار، اخلاق جامعه، مشکلات خاص جامعه، قوانین و مقررات حاکم، شیوه ارزیابی کنترل کیفیت مؤسسات، ارتباطات ناکافی با جوامع حرفهای بینالمللی، ناآگاهی نسبت به حسابرسی و عدم توسعه و کاربست فناوری در مؤسسات حسابرسی توسط مشارکتکنندگان برشمرده شده است. با عنایت به تجدیدنظر استاندارد بینالمللی حسابرسی 220(مدیریت کیفیت) و در نظر گرفتن الزامات و توجه بیشتر درباره بررسی کنترل کیفیت کار در آن استاندارد و همچنین یافتههای این پژوهش که نشان میدهد که استاندارد کنترل کیفیت بهطور مؤثر توسط مؤسسات حسابرسی اجرا نمیشود؛